jooga.jpg

 

Seasonal jooga

Seasonal joogassa yhdistyy flow- hatha- ja yinjooga. Sen ajatus liittyy vahvasti kiinalaiseen lääketieteeseen ja siihen kuuluvaan viiden elementin teoriaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että päivittäisessä elämässä otetaan huomioon vuodenajat ja se miten eri tavalla eri vuodenaikoina voisi olla hyödyllistä toimia. Minkälaisia meidän ajatuksemme ovat, minkälaista harjoitusta teemme, minkälaista ruokaa syömme… 

Elementtiteoriassa huomioidaan eri vuodenaikojen tunnelma, miltä luonnossa näyttää ja tuntuu ja sitä viisautta halutaan mahdollisuuksien mukaan myös omaan elämään. Seasonal jooga käsittää seuraavat vuodenajat: talvi, kevät, kesä, myöhäiskesä ja syksy.

Elementit näille ovat:

  • Talvi = Vesi
  • Kevät = Puu
  • Kesä = Tuli
  • Myöhäiskesä = Maa
  • Syksy = Metalli


Jokaiseen elementtiin kuuluu tietyt kehon osat, tietyt sisäelimet, tietyt tunteet, ajatukset, ruoka-aineet ja värit. Myös teema vaihtuu eri vuodenaikoihin: 

  • Kevät on nousevan yangin aikaa. Siinä missä luonto alkaa heräämään, alamme myös me saamaan lisää energiaa kehoomme. Myös liikumisen saralla saattaa tuntua että on jälleen valmis tekemään jotain hieman vahvistavampaa liikettä. 
     
  • Kesällä yang-energiamme on korkeimmillaan, kuten myös ympäristön, sillä onhan luonto kesäaikaan runsaimmillaan ja täynnä värejä ja voimaa. Tällöin myös ilo pirskahtelee korkealla ja meillä on suuri halu pitää hauskaa, mennä ja nauttia kesästä. Myös liikkumisen saralla saattaa tuntua, että haluaa tehdä jotain hyvin dynaamista harjoitusta.
     
  • Loppukesästä yang alkaa hiljalleen laskea. Luonto on edelleen voimakkaana ja kauniina, mutta energia alkaa rauhoittumaan. Harjoitus voi edelleen olla voimakasta, mutta siihen on hyvä ottaa kehon ja mielen tasapainottaminen mukaan — aletaan ehkä tekemään hieman rauhallisemmin samoja liikkeitä mitä kesällä tehtiin nopeammassa tahdissa.
     
  • Syksy on nousevan yinin aikaa. Sen sijaan että painaisimme entistä kovempaa kaasua työn ja koulun alkaessa, meidän olisi hyvä antaa itsellemme aikaa, keskittyä hengittämään hieman syvempään ja tutkiskella ehkä hieman myös omaa sisintämme. Harjoitus voi tässä kohtaa jälleen hieman muuttua - keskitymme hoitamaan syksyn elementtiin kuuluvia energiakanavia ja opettelemme nyt viimeistään myös pysähtymään hetkeksi matolle ja vain hengittämään.
     
  • Talvi on vahvasti yinin, pysähtymisen ja sisäänpäin kääntymisen aikaa. Tällöin on enemmän kuin suositeltavaa hidastaa, rauhoittua, antaa itselleen entistä enemmän aikaa. On tärkeää olla itselleen lempeä. Suomessa on kylmää ja pimeää ja parasta mitä voit itsellesi suoda, on sohva ja viltti, villasukat, ehkä kirja, ehkä takkatulen lämpö. Mitä tahansa mikä tekee sinut siinä hetkessä onnelliseksi.

 

Henkilökohtaisesti olen kokenut tämän viiden elementin teorian todella hyödylliseksi työkaluksi elämässä ja tykkäänkin kertoa näistä asioista myös eteenpäin joogatunneillani. Tulen avaamaan näitä eri elementtejä vielä paremmin blogissani omina artikkeleinaan.

Yin jooga

Yin jooga - iso onnen huokaus! Yinjooga on jotain mitä rakastan syvästi - siksi että se on ollut itselläni erittäin merkittävässä osassa elämässäni, mutta myös siksi, koska näen miten paljon se auttaa muitakin ihmisiä. Koska näen, miten paljon ihmiset saavat siitä apua itselleen sekä henkisesti että fyysisesti. Yinjooga on hyvin erilainen joogan muoto kuin mihin monet ovat tottuneet tehdessään ”perus joogaa” mikä yleensä tarkoittaa hathaa tai flowta. Yinjooga on todellakin nimensä mukaisesti hyvin yinmäistä eli siinä ollaan samassa asennossa useimmiten kolmesta minuutista ylöspäin, jopa kymmenen minuuttia. 

Asennot ovat pääosin maton tasalla tehtäviä eli yinjooga on hyvin rentouttava ja rauhoittava joogan muoto. Asanat voivat toki haastaa sekä kehoa että mieltä juurikin pitkien asennossa pysymisten vuoksi - mitä pidemmälle aika menee, asana ei suinkaan välttämättä muutu helpommaksi, vaan saattaa muuttua kokoajan hieman haastavammaksi. Asentoja voidaan kuitenkin muokata ja helpottaa eri apuvälineiden avulla - hyviä välineitä ovat bolsteri (iso, pitkulainen tyyny), blokit (korkkitiilit) ja vyö. Viltti on myös hyvä lisä joko apuvälineenä tai lämmikkeeksi loppurentoutukseen. 

Yinjoogassa tarkoituksena ei ole mennä ääripäähän ja venyttää itseään niin pitkälle kuin ikinä pystyy, vaan jäädä siihen kohtaan mihin keho sallii mennä juuri siinä hetkessä. Kaikki puskeminen, venyttäminen ja pakottaminen on minun tunneilla kiellettyä. ;) Eli kuunnellaan jälleen kerran omaa kehoa ja kunnioitetaan sitä mihin se juuri siinä hetkessä taipuu. Lempeys itseään kohtaan on yksi suurimpia teemoja tunneillani ja toivonkin, että tämä ajatustapa jää ihmisille mieleen myös joogamaton ulkopuolella. <3

Flow jooga

Flow joogan ajatus on yhdistää liike ja hengitys: jokainen liike kulkee eteenpäin joko sisään- tai uloshengityksen siivittämänä. Joskus asentoihin voidaan toki jäädä hengittämään pidemmäksikin aikaa, mutta pääosin ajatus on liikkeen ja hengityksen yhdessä eteenpäin virtaaminen. Flowjooga voi olla hyvin lempeää tai todella dynaamista ja kaikkea siltä väliltä. Slowflow on yksi flowjoogan muoto missä keskitytään vielä entistä tarkemmin hengityksen hyvään ja rauhalliseen virtaamiseen. 

Omat flow-tuntini ovat pääosin hyvin lempeitä, sillä en itse pidä erityisemmin hyvin dynaamisesta harjoituksesta, joten en luonnollisesti sitä opeta myöskään eteenpäin. Jälleen kerran eteen nousee lempeys itseään kohtaan ja minulle se tarkoittaa myös lempeämpää harjoitusta. Yhdistänkin usein yangia ja yiniä myös flow-tunneillani ja ne kulkevat usein ns. alhaalta ylös ja ylhäältä alas — käytännössä tunti alkaa rauhallisesti maton tasalta ja lämmittelyn jälkeen noustaan ylös tekemään esim. varioituja aurinkotervehdyksiä ja muuta dynaamisempaa liikettä. Tämän jälkeen palaamme takaisin alas matolle ja teemme loppua kohti jälleen rauhallista, pitkäkestoisempaa asanaa. 

Flowjooga on erinomaisen hyödyllinen joogan muoto; sen vaihtelevuus ja monipuolisuus hoitaa sekä kehoa että mieltä täydellisen kokonaisvaltaisesti!

Terapeuttinen jooga

Terapeuttinen jooga mukailee Ayurvedan oppeja eli intialaista lääketiedettä. Sen mukaan on olemassa kolme eri kehotyyppiä, Doshaa: Pitta, Kapha ja Vata. Kaikista meistä löytyy useimmiten näitä kolmea tyyppiä, mutta usein jokin niistä on vahvemmin esillä kuin muut. Tämä voi esiintyä hyvällä ja tasapainoisella tavalla mutta myös ns. ylitilana, eli jokin kehotyyppi voi olla epätasapainossa ja liian vahvasti pinnassa. Terapeuttinen jooga tarjoaa näiden kehotyyppien tasapainottamiseen työkaluja joogan, ravinnon ja elämäntapojen saralta. Eli jokaiselle voidaan räätälöidä omanlainen harjoitus huomioiden juuri sen kyseisen ihmisen senhetkinen tila, kehotyyppien suhde toisiinsa sekä tarpeet.